FORMATIF DAN SUMATIF
Tes Formatif
Evaluasi formatif adalah evaluasi yang dilakukan pada setiap akhir pembahasan suatu pokok bahasan / topik, dan dimaksudkan untuk mengetahui sejauh manakah suatu proses pembelajaran telah berjalan sebagaimana yang direncanakan. Winkel menyatakan bahwa yang dimaksud dengan evaluasi formatif adalah penggunaan tes-tes selama proses pembelajaran yang masih berlangsung, agar siswa dan guru memperoleh informasi (feedback) mengenai kemajuan yang telah dicapai. Sementara Tesmer menyatakan formative evaluation is a judgement of the strengths and weakness of instruction in its developing stages, for purpose of revising the instruction to improve its effectiveness and appeal. Evaluasi ini dimaksudkan untuk mengontrol sampai seberapa jauh siswa telah menguasai materi yang diajarkan pada pokok bahasan tersebut. Wiersma menyatakan formative testing is done to monitor student progress over period of time. Ukuran keberhasilan atau kemajuan siswa dalam evaluasi ini adalah penguasaan kemampuan yang telah dirumuskan dalam rumusan tujuan (TIK) yang telah ditetapkan sebelumnya. TIK yang akan dicapai pada setiap pembahasan suatu pokok bahasan, dirumuskan dengan mengacu pada tingkat kematangan siswa. Artinya TIK dirumuskan dengan memperhatikan kemampuan awal anak dan tingkat kesulitan yang wajar yang diperkiran masih sangat mungkin dijangkau/ dikuasai dengan kemampuan yang dimiliki siswa. Dengan kata lain evaluasi formatif dilaksanakan untuk mengetahui seberapa jauh tujuan yang telah ditetapkan telah tercapai. Dari hasil evaluasi ini akan diperoleh gambaran siapa saja yang telah berhasil dan siapa yang dianggap belum berhasil untuk selanjutnya diambil tindakan-tindakan yang tepat. Tindak lanjut dari evaluasi ini adalah bagi para siswa yang belum berhasil maka akan diberikan remedial, yaitu bantuan khusus yang diberikan kepada siswa yang mengalami kesulitan memahami suatu pokok bahasan tertentu. Sementara bagi siswa yang telah berhasil akan melanjutkan pada topik berikutnya, bahkan bagi mereka yang memiliki kemampuan yang lebih akan diberikan pengayaan, yaitu materi tambahan yang sifatnya perluasan dan pendalaman dari topik yang telah dibahas.
Tes Sumatif
Evaluasi sumatif adalah evaluasi yang dilakukan pada setiap akhir satu satuan waktu yang didalamnya tercakup lebih dari satu pokok bahasan, dan dimaksudkan untuk mengetahui sejauhmana peserta didik telah dapat berpindah dari suatu unit ke unit berikutnya. Winkel mendefinisikan evaluasi sumatif sebagai penggunaan tes-tes pada akhir suatu periode pengajaran tertentu, yang meliputi beberapa atau semua unit pelajaran yang diajarkan dalam satu semester, bahkan setelah selesai pembahasan suatu bidang studi.Perbandinganya ..
Perbandingan Ujian Formatif Dan Ujian Sumatif
Ujian formatif
ialah ujian yang dijalankan secara berterusan, iaitu semasa pengajaran
dan pembelajaran sedang dijalankan. Tujuannya ialah untuk mengenal pasti
kelemahan yang wujud semasa pengajaran dan pembelajaran. Dapatan
daripada ujian formatif ini akan memberi maklum balas kepada guru dan
dengan itu guru dapat membaiki dari segi pengajarannya dan memberi
tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbul kesulitan kepada
pelajar.
Oleh
itu ujian formatif adalah penting untuk menentukan sesuatu kursus atau
program itu berkesan dan menepati matlamat yang ditentukan. Ujian
yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi
mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran.
Ujian ini juga bertujuan Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan
murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan
yang wujud.
Ujian ini dapat dijalankan secara formal,iaitu
pentaksiran pensel-kertas yang melibatkan kemahiran bahasa. Dimana
murid perlu menguasai kemahiran membaca dan memahami dan kemahiran menulis,ujian
lisan adalah terkecuali daripada pentaksiran pensel-kertas ianya hanya
melibatkan kemahiran kognitif. Selain itu ujian ini juga dapat
dijalankan secara tidak formal iaitu melalui pemerhatian, soal jawab,
tugasan, latihan.
Ujian ini juga boleh dibuat secara individu atau dalam kumpulan.
Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di bilik darjah
seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap
kebolehan pelajar. Ujian ini dapat
membaiki kelemahan murid serta merta dengan mengulang semula topik
pembelajaran iaitu melalui aktiviti pemulihan,serta menjalankan aktiviti
pengukuhan iaitu melalui aktiviti pengayaan
Ujian sumatif
ialah ujian yang dijalankan di akhir sesuatu kursus atau program, iaitu
selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir
penggal persekolahan. Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan secara
formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu
persekolahan.
Ujian ini bertujuan untuk memperoleh maklumat tentang
pencapaian pelajar pada kursus itu, atau untuk mengetahui setakat mana
keberkesanan program yang telah dijalankan itu. Selain itu tujuan ujian
sumarif adalah untuk mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa
topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian
pelajar.
Ujian
sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan. Contoh ujian sumatif ialah
ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM. Ujian ini dibuat secara formal ianyan melibatkan ujian pensel-kertas dan lisan. Ujian sumatif dijalankan secara berkumpulan biasanya di suatu tempat yang telah ditetapkan.
Selain daripada itu ujian ini adalah bertujuan untuk menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai.
0 komentar :
Posting Komentar